24 februari 2010

Vackert hus!


Har idag varit på ett stylistuppdrag i detta vackra hus! Tänk vad vackert de byggde och vilken arkitektkonst de hade för 100 år sedan. Jag älskar dessa hus med själ och hjärta. Detta hus ovan är samma arkitekt som det är till vårt Lilla villa vita. I kvarteret bredvid ligger ett gammalt ödehus, som nu har sålts och som de nu håller på att riva. Det gör ont i mig då de river gamla hus, må hända att det var utom räddning, men "byggnadsvårdsdåren" i mig får ett hugg i själen!
Man får hoppas att de bygger ett nytt vackert hus!
Kram Maria

8 kommentarer:

  1. Vilket spännande uppdrag Maria!!

    Kramar Elin

    SvaraRadera
  2. Vad kul med så fina jobb = )! Åh, det gör ont på mig med när jag hör sånt där, jag är oxå en sån där byggnadsvårdsdåre... skönt att det finns fler såna där skrotnissar som ser skönheten i det andra kan känna är skrot. Tänk att gå in i ett sånt hus, vilken dröm, hoppas att de har bevarat lite därifrån.

    Kram L-L

    SvaraRadera
  3. ja det e trist när fina hus försvinner. Lika trist e det när folk sönderrenoverar fina hus..

    Det skulle vara lag på att bevara.. :)
    Vi tar fram allt gammalt i vårt hus.. det e ju det som e charmen. Annars kan man ju lika gärna bygga nytt!

    MVH Madde

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig med själ och hjärta! Varför är arkitekturen idag ofta så eländigt ful. Man lägger inte ner någon själ i byggena. Det är alla de där små detaljerna som gör huset. Det allra värsta tycker jag är när de bygger något nytt spejsat hus precis bredvid gamla vackra eller ännu värre, gör såna utbyggnader på gamla hus. Hur kan man? Det här har upprört mig länge *ler*
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  5. Det finns säkert en anledning till det också men jag förstår att det gör ont i dig.

    Vilken tur du har som får besöka vackra hus och göra det du tycker är roligt!

    SvaraRadera
  6. Hallo där! Vackert bild av vackert hus.

    Jag får ochså ONDT när dom rivar gamla hus. Tänk dig ...Jag har faktisk köpt et gammalt torp för att dom andra spekulanterna skulle riva huset och bygga nytt. Jag sov inte på 2 dygn och sen...bjöd vi. Rädda huset, sa jag till min mand. ha ha. Vi har huset kvar och ska renovere snart. kommer du och hjälper? Fnis.

    Ibland kan dom lyckas med at bygga nytt vid gammalt. E.g. i Bruxelles...men dom klarar inte av det i Danmark. Här finns det många "øjebæ" som man kallar det på dansk.

    Kh Katinka

    SvaraRadera
  7. Vilken fin ritning. Jag älskar också gamla hus. Bor visserligen i ett nybyggt och borde vara glad för det...men att kliva in i ett gammalt hus med trägolv och fina detaljer är något speciellt.
    Kram Elle

    SvaraRadera
  8. Gamla hus har verkligen själ, en själ som formats av alla människor som bott där genom åren. Hårt slit, drömmar och förhoppningar och allt annat som hör livet till.
    Det är kanske därför det är så sorgligt att se hus rivas eller att se trädgårdar och jordbruksmark som växer igen.

    SvaraRadera